Wspomaganie
Jednym z nadrzędnych założeń nowego systemu wspomagania szkół jest utożsamianie dobrej szkoły czy dobrego przedszkola z organizacją uczącą się. Ważnym elementem rozwoju szkoły i przedszkola jest zespołowe uczenie się. Aby doskonalenie spełniło swoją rolę, powinno być związane z autentycznym, towarzyszącym dyrektorowi i pracownikom, przekonaniem o potrzebie podnoszenia jakości pracy, niezależnie od osiągniętego stopnia rozwoju.
Założenia modelu wspomagania:
- Wspomaganie jest adresowane do przedszkola, szkoły i placówki.
- Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów.
- Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby.
- Wspomaganie jest procesem.
Instytucje wspomagające szkołę
Wspomaganie rozwoju szkoły obejmuje:
1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki.
2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki.
3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizację.
4. Wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Proces wspomagania pracy szkół
Drugim ważnym elementem systemu wspomagania szkól są międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia. Głównym ich celem jest ułatwienie wymiany doświadczeń i stworzenie możliwości podejmowania wspólnych wyzwań przez nauczycieli i dyrektorów z różnych placówek.
Do zadań poradni należy min. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.