Procedury zapobiegania COVID-19 od 1.09.2021
WEWNĘTRZNE PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DZIAŁANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ZDUŃSKIEJ WOLI W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA COVID-19
Ogólne zasady przyjmowania klientów w poradni.
- W poradni przyjmowane są tylko osoby zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
- Rodzic, pełnoletni uczeń przy ustalaniu terminu wizyty w poradni są informowani, że do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie, ani w izolacji domowej.
- W przypadku pojawienia się objawów chorobowych u dziecka rodzic powinien odpowiednio wcześniej powiadomić poradnię i odwołać wizytę.
- Zgłaszanie i odwoływanie wizyt oraz rejestracja dzieci i młodzieży odbywa się telefonicznie. Wizyty klientów są umawiane na konkretną datę i godzinę.
- Grafik przyjmowania klientów układa się tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się osób w poczekalni.
Wizyta w poradni
- Na wizytę do poradni dziecko przychodzi z jednym rodzicem.
- Rodzic ani dziecko nie mogą mieć widocznych objawów infekcji. Rodzic i dziecko mają mierzoną temperaturę.
- Na podstawie widocznych objawów infekcji lub temperatury ciała mierzonej termometrem bezdotykowym wskazującym 37,5oC i więcej, zasadna jest odmowa przyjęcia dziecka i rodzica oraz poinstruowanie o konieczności konsultacji z lekarzem.
- Na teren poradni rodzic i dziecko wchodzą w maseczce zakrywającej usta i nos, dezynfekują dłonie (lub zakładają rękawiczki ochronne), z wyłączeniem:
- dziecka do ukończenia 4. roku życia;
- osoby, która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust.
- Rodzic zajmuje wskazane miejsce w poczekalni i nie przemieszcza się bez ważnego powodu, zachowując bezpieczną odległość od innej osoby, min. 1,5 metra.
- Badanie/zajęcia przeprowadzane są z zastosowaniem niezbędnych środków ostrożności: szyba pleksiglasowa, bezpieczna odległość między diagnostą i dzieckiem.
- W szczególnych przypadkach wskazana jest obecność rodzica w gabinecie podczas badania, z zachowaniem środków ostrożności. Decyzję podejmuje diagnosta.
- Osoby przyjmowane są zobowiązane do posiadania i korzystania w trakcie pobytu w poradni z własnych długopisów, kredek, ołówków, gumek do ścierania, o czym Rodzice są informowani w trakcie umawiania na wizytę.
- Narzędzia używane przez dziecko w procesie diagnostyczno-terapeutycznym podlegają dezynfekcji przy użyciu odpowiednich środków - płyny dezynfekcyjne, lampa UV-C STERILON.
Wytyczne dla pracowników
- Po wejściu do Poradni należy zdezynfekować ręce.
- W bezpośrednim kontakcie z klientem nosić osłonę nosa i ust – maseczkę.
- Pracownicy, którzy w czasie pracy nie mają styczności z osobami z zewnątrz nie mają obowiązku zasłaniania ust i nosa.
- Należy zachować bezpieczną odległość od klientów i współpracowników (min. 1,5 m).
- Często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem i dezynfekować osuszone dłonie.
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy indywidualne/wspólne były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy, pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klawiatura i myszka, włączniki świateł, klamki, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, telefon.
- Organizacja pracy poradni uwzględnienia system zmianowy.
- Stosowane są ograniczenia korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych. Organizacja pracy w placówce zapewnia utrzymanie rekomendowanej odległości pomiędzy pracownikami wynoszącej co najmniej 1,5 m.
- Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do wyznaczonych pojemników.
Zachowanie profilaktyki
- W poradni zainstalowane są pojemniki z preparatem dezynfekcyjnym, w tym przy wejściu/wyjściu, w widocznych miejscach umieszczone są instrukcje dotyczące mycia i dezynfekcji rąk.
- Regularnie są wietrzone pomieszczenia.
- W poradni, kilka razy w ciągu dnia czyszczone są powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł. Wprowadzony jest monitoring prac porządkowych.
Postępowanie w sytuacji podejrzenia zakażenia pracownika poradni
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy, odesłać do domu i zalecić kontakt z lekarzem; wstrzymać przyjmowanie klientów.
- Należy ustalić obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzić rutynowe sprzątanie oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty, itp.).
- Po ocenie sytuacji dyrektor poradni ustala dalsze działania; np. powiadamia Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Zduńskiej Woli.
Postępowanie w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem klienta poradni
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby: temperatura ciała mierzona termometrem bezdotykowym wskazującym 37,5o C i więcej, uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie zostaje wpuszczona na teren poradni i poinformowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do lekarza.
- W przypadku wystąpienia w/w objawów w trakcie pobytu w poradni należy przerwać prowadzone czynności np. diagnozę, terapię, poinformować o tym rodzica i dyrektora, niezwłocznie odesłać dziecko do domu i zalecić kontakt z lekarzem.
- Ustalić obszar, w którym poruszał się i przebywał klient, przeprowadzić rutynowe sprzątanie oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty, itp.).
- Ustalić listę pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w poradni, co osoba podejrzana o zakażenie koronawirusem.
- Po ocenie sytuacji dyrektor poradni ustala dalsze działania; np. powiadamia Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Zduńskiej Woli.