KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ANTYSTRESOWYCH DLA ÓSMOKLASISTÓW I MATURZYSTÓW

Informacja dla nauczycieli:

Proponujemy Państwu gotowy scenariusz lekcji wychowawczej „Antystres przed egzaminem”

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ANTYSTRESOWYCH DLA ÓSMOKLASISTÓW I MATURZYSTÓW

Zajęcia rozpoczynamy sentencją: „Ludzie niepokoją się nie faktami, lecz swymi zapatrywaniami odnoszącymi się do tych faktów” Epiktet

 

ZADANIE DLA UCZNIÓW: Napisz/powiedz jak rozumiesz powyższą sentencję? Następnie, z czym kojarzy Ci się stres; czym jest dla Ciebie; z czym wiąże się stres egzaminacyjny

Rozmowa na forum dotycząca sentencji oraz definicji stresu

Inf. dla nauczyciela

Stres jako bodziec – bodziec (stresor) to konkretna sytuacja, czynnik wywołujący silne emocje i napięcie

Stres jako reakcja – może to być reakcja zarówno psychologiczna, jak i fizjologiczna, zachodząca pod wpływem wydzielania hormonu stresu.

Stres jako proces – to relacja między jednostką a otoczeniem, działanie i reagowanie na bodźce rozłożone w czasie.

Ogólna definicja: Stres to relacja między moimi możliwościami/umiejętnościami a wymaganiami stawianymi przez otoczenie

 

ZADANIE DLA UCZNIÓW: Na podstawie definicji napisz, co u Ciebie wywołuje stres egzaminacyjny

Inf. dla nauczyciela (przykłady: niepewność czy zdążę powtórzyć materiał; strach, że ze zdenerwowania wszystko zapomnę; za dużo nauki/materiału do przyswojenia; myśl, że nie dam rady; nie będę mógł się skoncentrować)

Rozmowa na forum: Które spostrzeżenia są faktami, a które własnymi wymysłami/wyobrażeniami /zapatrywaniami odnoszącymi się do tych faktów? – eliminacja tych, które nie odnoszą się do rzeczywistości

Lokalizacja stresu – każdy uczeń na kartce rysuje ludzika, na którym lokalizuje miejsca stresu

Rozmowa na forum – jak stres działa na nasz organizm, w którym miejscu najczęściej go odczuwamy

Teoria:

Istnieją dwa rodzaje stresu:

  • mobilizujący – mobilizuje on układ nerwowy człowieka do działania i szybkiego podejmowania decyzji; niewielka dawka stresu może mieć zatem działanie motywujące i pomagające skutecznie rozwiązać jakąś kwestię
  • blokujący/destruktywny – stres nadmierny: zestresowana osoba staje się drażliwa i przewrażliwiona, spięta, nerwowa i reagująca niewspółmiernie do bodźców. Pojawiają się u niej dolegliwości somatyczne.

Stres może powodować także zaburzenia emocjonalne manifestujące się w postaci unikania sytuacji stresogennych lub reagowania na nie lękiem albo agresją.

W trakcie występowania stresu w organizmie człowieka wytwarza się kortyzol i adrenalina. Powodują one m.in. brak koncentracji, pustkę w głowie, zmęczenie, niedotlenienie

 

Inne objawy nadmiernego stresu:

FIZJOLOGICZNE (bladość, nadmierna potliwość, suchość w ustach, rozszerzone źrenice, przyspieszone: oddech, akcja serca i tętno; ból w klatce piersiowej; bóle głowy, w tym migrenowe, brzucha, kostno-stawowe; problemy żołądkowe, napięcie mięśni, alergie, nadciśnienie, częste przeziębianie się i inne nieprzyjemne, a czasem groźne dla życia symptomy)

PSYCHOLOGICZNE (lęk, rozdrażnienie, nerwowość, zwątpienie we własne siły i wartość, przy przewlekłym stresie może pojawić się depresja)

W SFERZE SPRAWNOŚCI MYŚLENIA (luki w pamięci, zapominanie, problemy w koncentracji uwagi)

W ZACHOWANIU (trudności z mówieniem, chaotyczność, impulsywność, tiki nerwowe, nerwowy śmiech, nadużywanie papierosów, leków, alkoholu, reagowanie krzykiem w nieadekwatnych sytuacjach)

 

ZADANIE DLA UCZNIÓW: wypisz sposoby odreagowywania stresu (wszystkie, jakie znasz)

Rozmowa na forum – dzielimy sposoby na dobre i negatywne (jeżeli takie się pojawiły)

Inf. dla nauczyciela: Negatywne sposoby nie powodują prawdziwego pozbycia się napięcia; wpływają na kumulację stresu i pojawianie się niekontrolowanych wybuchów złości; rodzą frustrację; mogą prowadzić do uzależnień albo nieprawidłowości w zachowaniu

Każdy uczeń zbiera swoją „pulę pozytywnych odstresowywaczy”

 

POMYSŁY NA STRES

Metody najprostsze (do wykonania od zaraz)

  • zoomowanie (zbliżanie i oddalanie dźwięków) – nasłuchujemy najdalsze odgłosy i przechodzimy do coraz bliższych, później znów podążamy do dalszych
  • „targanie się” za uszy J – chwytamy między palce płatki uszu i lekko wykręcamy w tę i z powrotem (po 5 razy w każdą stronę) [ruch ten poprzez drgania membrany pobudza obszar mózgu odpowiedzialny za obniżenie hormonów stresu]
  • ziewanie [pogłębia oddech, dotlenia mózg i ciało, rozluźnia mięśnie przepony, rozciąga mięśnie żuchwo-skroniowe, które napinamy w stresie]
  • prawidłowe oddychanie (nos-usta; 4s wdech, zatrzymanie na 4s, wydech 4s, zatrzymanie, itd.)
  • spacer, słuchanie muzyki, czytanie książek
  • hobby

Metody o średniej trudności

  • skupienie na zmysłach – trening uważności [koncentracja na tu i teraz – wykonujemy jakąś czynność z jednoczesną jej obserwacją, np. pijemy herbatę, odczuwając jej temperaturę, aromat, smak, dotyk krawędzi naczynia]
  • medytacja
  • ćwiczenie Feldenkraisa – robienie rzeczy po nowemu, np. umycie zębów lewą, a nie prawą ręką; przeniesienie przedmiotu nogą, nie ręką; zajęcie innego miejsca przy stole
  • trening autogenny – rozluźnianie przez wyobrażanie (trening Schultza, Jacobsona)
  • regularne uprawianie sportu (ruch spala hormony stresu)

 

PORADY DLA UCZNIÓW

Pamiętaj o:

  • zdrowym odżywianiu (ważne są witaminy z grupy B i witamina C)
  • wysypianiu się
  • odpoczynku i relaksie
  • przygotowaniu dobrego planu uczenia się/powtarzania materiału
  • rozsądnym gospodarowaniu czasem (szeregowanie zadań, koncentrowanie się na zadaniach na teraz bez negatywnego myślenia, rozkładanie dużych zadań na etapy)
  • pozytywnym myśleniu
  • kontaktowaniu się z osobą wspierającą
  • włączeniu zdobytej na lekcji wiedzy do zakresu swoich przygotowawczych działań

 

AFIRMACJE:

„Niezależnie od tego ile błędów popełniłeś, jesteś daleko przed wszystkimi, którzy nie próbują”

„Bądź dumny z każdego kroku, który podejmujesz, by osiągnąć swój cel”

„Nikt nie jest idealny, ale każdy jest wyjątkowy”

„Nie czekaj na jutro, zacznij dziś”