Zabawy logopedyczne.
Na podstawie –
„Smaczne zabawy buzi i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci”, autorstwa: Elżbiety Borsuk – Soroty i Aleksandry Kruszewskiej.
Aby terapia logopedyczna miała sens, potrzebne są systematyczna praca. Dzieci nie zawsze chcą wykonywać przed lustrem zadane ćwiczenia i najczęściej nie są dostatecznie przygotowane do kolejnych zadań.
W trosce o zwiększenie motywacji dla rodziców i opiekunów oraz dla uatrakcyjnienia tych ćwiczeń autorki znalazły „złoty środek” w postaci zaprezentowanych pomysłów.
Ćwiczenia pionizacji języka:
- Na talerzyku rozsypujemy ryż preparowany (lub płatki śniadaniowe w kształcie kółek z dziurką lub kilka andrutów). Dziecko kładzie na czubku języka wybrany produkt. Prosimy je, by przemieszczało język z produktem w kierunku górnej i dolnej wargi oraz kącików ust.
- Przygotowujemy talerzyk z ryżem preparowanym (lub inne produkty – jak wcześniej). Podczas gdy dziecko słucha czytaną bajkę lub ogląda ją w TV, próbuje jak najdłużej utrzymać produkt na czubku języka przy górnym wałku dziąsłowym. Podczas tego ćwiczenia usta powinny być zamknięte, a zęby złączone. Można wymieniać produkt, gdy dziecko niechcący go połknie.
- Na talerzyku rozsypujemy ryż preparowany (lub płatki śniadaniowe w kształcie kółek z dziurką lub kilka andrutów). Dziecko kładzie na czubku języka wybrany produkt. Prosimy je, by przemieszczało język z produktem w kierunku górnej i dolnej wargi oraz kącików ust.
Ćwiczenia oddechowe:
- Na talerzyku kładziemy płatki śniadaniowe. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie ich z talerzyka za pomocą słomki. Przed ćwiczeniem dziecko musi mieć wydmuchany nos i słomkę trzymać wargami a nie zębami!
Ustawiamy 2 talerzyki. Na jeden kładziemy płatki śniadaniowe. Prosimy, by dziecko zasysają produkt słonką przeniosło go na drugi talerzyk.
- Na talerzyku kładziemy płatki śniadaniowe. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie ich z talerzyka za pomocą słomki. Przed ćwiczeniem dziecko musi mieć wydmuchany nos i słomkę trzymać wargami a nie zębami!
Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg:
Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, by dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian dawało misiowi całusa i łaskotało językiem. Podczas całowania misia usta muszą układać się w dzióbek, a podczas łaskotania misia, żuchwa ma być nieruchoma (na początku pomagamy ją przytrzymać).
Smarujemy dziecku wargi smakołykiem (krem czekoladowy, dżem, powidła lub miód), starsze dziecko może to zrobić samodzielnie. Następnie prosimy , by na talerzyku stawiało „kremowe” pieczątki, trzymając usta w kształcie okienka.
Przygotowujemy lizak w kształcie kulki i umieszczamy go w przedsionku jamy ustnej malucha (między wargami a zębami). Prosimy dziecko, by utrzymało lizak w przedsionku, podczas gdy my ciągniemy za patyczek. Dostosowujemy siłę, czas i ilość powtórzeń od możliwości malucha.
C. D. N.