Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zabawy logopedyczne.

Na podstawie –

„Smaczne zabawy  buzi  i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci”,  autorstwa: Elżbiety Borsuk – Soroty   i  Aleksandry  Kruszewskiej.

Aby terapia logopedyczna miała sens, potrzebne są systematyczna praca. Dzieci nie zawsze chcą wykonywać przed lustrem zadane ćwiczenia i najczęściej nie są dostatecznie przygotowane do kolejnych zadań.

W trosce o zwiększenie motywacji dla rodziców i opiekunów oraz dla uatrakcyjnienia tych ćwiczeń autorki znalazły „złoty  środek” w postaci zaprezentowanych pomysłów.

  1. Ćwiczenia pionizacji języka:

    1. Na talerzyku rozsypujemy ryż preparowany (lub płatki śniadaniowe w kształcie kółek z dziurką lub kilka andrutów).  Dziecko kładzie na czubku języka wybrany produkt. Prosimy je, by przemieszczało język z produktem w kierunku górnej i dolnej wargi oraz kącików ust.

      pionizacja języka ćwiczenie 1

    2. Przygotowujemy talerzyk z ryżem preparowanym (lub inne produkty – jak wcześniej). Podczas gdy dziecko słucha czytaną bajkę lub ogląda ją w TV, próbuje jak najdłużej utrzymać produkt na czubku języka przy górnym wałku dziąsłowym. Podczas tego ćwiczenia usta powinny być zamknięte, a zęby złączone. Można wymieniać produkt, gdy dziecko niechcący go połknie.

      pionizacja języka ćwiczenie 2 

  2. Ćwiczenia oddechowe:

    1. Na talerzyku kładziemy płatki śniadaniowe. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie ich z talerzyka za pomocą słomki. Przed ćwiczeniem dziecko musi mieć wydmuchany nos i słomkę trzymać wargami a nie zębami!

      ćwiczenia oddechowe 1

    2. Ustawiamy 2 talerzyki. Na jeden kładziemy płatki śniadaniowe. Prosimy, by dziecko zasysają produkt słonką przeniosło go na drugi talerzyk.

      ćwiczenia oddechowe 2

  3. Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg:

    1. Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, by dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian dawało misiowi całusa i łaskotało językiem. Podczas całowania misia usta muszą układać się w dzióbek, a podczas łaskotania misia, żuchwa ma być nieruchoma (na początku pomagamy ją przytrzymać).

      Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg

      Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg ćw. 2

    2. Smarujemy dziecku wargi smakołykiem (krem czekoladowy, dżem, powidła lub miód), starsze dziecko może to zrobić samodzielnie. Następnie prosimy , by na talerzyku stawiało „kremowe” pieczątki, trzymając usta w kształcie okienka.

      Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg ćw. 3

      Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg ćw. 4

    3. Przygotowujemy lizak w kształcie kulki i umieszczamy go w przedsionku jamy ustnej malucha (między wargami a zębami). Prosimy dziecko, by utrzymało lizak w przedsionku, podczas gdy my ciągniemy za patyczek. Dostosowujemy siłę, czas i ilość powtórzeń od możliwości malucha.

      Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg ćw. 5

C. D. N.